Halifax DT772 EQ-E neergeschoten door Duitse aas

Halifax DT772 EQ-E neergeschoten door Duitse aas

De Handley Page Halifax DT772 uitgerust met prachtige Merlin XX/22-motoren werd op 5 februari 1943 in gebruik genomen door het 405 Squadron op Beaulieu. Slechts zeven dagen later, op 12 februari 1943, werd het overgedragen aan het 408 Squadron op RAF basis Leeming ten noorden van Leeds (UK).

Op 10 maart 1943 raakte de DT772 beschadigd op Boscombe Down na een botsing met een Boston BZ201. De reparaties werden ter plaatse uitgevoerd, en op 14 april 1943 keerde het toestel terug naar het RCAF 408 Squadron. Op 24 mei 1943 liep de Halifax lichte schade op door luchtafweergeschut tijdens een missie, waarna opnieuw ter plaatse reparaties volgden.

Tijdens zijn dienst bij het RCAF 408 Squadron, met de code “EQ-E”, nam de DT772 en haar crew deel aan verschillende operaties. Op 13/14 mei 1943 voerde het een bombardement uit op Bochum en werd daarbij aangevallen door een Messerschmitt Bf 109. Later, op 29/30 mei 1943, bombardeerde het Wuppertal en werd opnieuw aangevallen door een Bf 109.

De bemanning van de DT772 bestond uit zeven leden:

  • Piloot: P/O Denis Blum, dienend onder de naam Denis Brooke, afkomstig uit Marseille, Frankrijk.
  • Boordwerktuigkundige: F/Sgt. Cecil Lester Sebelius, R/94570 RCAF.
  • Navigator: P/O George Edward Bisheff, J/18162 RCAF.
  • Bommenrichter: F/Sgt. James Clarence MacDonald, R/138932 RCAF.
  • Radio-operator: Sgt. Michael David Shakespeare, 1386247 RAF.
  • Schutter: F/Sgt. Joseph Rene Archambault, R/108014 RCAF.
  • Schutter: F/Sgt. William Duncan Walsh, R/76467 RCAF.

Missie op Krefeld

Op de nacht van 21 op 22 juni 1943 nam de DT772 deel aan een grootschalige operatie gericht op Krefeld, Duitsland. Tijdens deze missie werd het toestel neergeschoten door de Duitse nachtjagerpiloot, en tevens aas, Hauptmann Hans-Dieter Frank van de 2./NJG 1, die vloog vanaf vliegveld Gilze-Rijen. De Halifax stortte neer in de weilanden tussen Zeist en Bunnik. Alle zeven bemanningsleden kwamen om het leven en zijn begraven op de algemene begraafplaats Amersfoort (Oud Leusden).

Deze tragische gebeurtenis markeerde het einde van zowel de bemanning als de DT772 zelf, die in haar korte diensttijd 134 uur en 35 minuten had gevlogen.

Reacties

Nog geen reacties. Waarom begin je de discussie niet?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *